מקשיבים לגוף - הפרעות קשב

סליחה, אתה אתי?


ההורים נואשו כבר מלמצוא פתרון, המורים לא הפסיקו להתלונן וגם החברים בשבט. הילד המתוק שלהם גילה התנהגויות מושכות אש הוא לא נח לרגע מפר את השלווה בבית ואת האיזון בכיתה. זז על הכיסא לא מרוכז בשיעור ומבלבל את הכיתה כולה. הוא ילד נבון המורה אומרת אפילו חכם מעל הממוצע הציונים שלו לא רעים בכלל במקצועות שמענינים אותו אבל ההתנהגויות שלו בכיתה בלתי נסבלות גם בחברה הוא מציק ומושך אש ולעתים קרובות גם מקבל אותה ונכווה ממנה. 

אבחון פשוט שההורים ביצעו לילד הצביע על הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD). הרופא מיהר לרשום ריטלין והילד נרגע יחסית. עם זאת שמחת החיים שלו פחתה והוא חש שהתרופה 'מורידה' אותו.

כ-10% מהילדים בארץ עד גיל 18 בדרך כלל בנים, סובלים מ- ADHD אצל מבוגרים ההערכה יורדת לחצי מזה. יש הקושרים את התופעה לתזונה לקוייה רוויה בסוכרים, צבעי מאכל, מזון מהיר וחומרים משמרים, כמו גם שתיה מוגזת וממותקת. יש הסוברים שהתופעה מולדת. כך או כך הטיפול הניתן כיום הוא טיפול תרופתי בדרך כלל ריטלין או קונצרטה, טיפול התנהגותי, טיפול רגשי והדרכת הורים. 

הילדים הסובלים מ- ADHD על פי רוב ילדים נבונים וחריפי שכל והם דוקא מוצלחים במשימות בהם האדם נדרש לפצל את הקשב שלו למספר משימות בו זמנית. רבים מהממציאים הסטארט-אפיסטים ומגלי תגליות 'סבלו' מהפרעה זו וגם, תתפלאו, חלק ממנהיגי העולם. ילדיADHD  הם בדרך כלל בעלי דמיון מפותח ויצירתיות חוצה גבולות. תפקידם של אלה בעולם הוא כנראה לחשוב מחוץ לקופסא ולהביא פתרונות יצירתיים שאף אחד אחר לא רואה. הם עושים זאת בטבעיות מפליאה. ונחוצים בארגונים בהם נדרשת רעיונאות ופתרון בעיות סבוכות.

ברפואה ההוליסטית, ילדים בעלי הפרעת קשב והיפר אקטיביות, הם ילדים בעלי מתת אל. אני יודע שהרבה מהמורות יחלקו עלי או יוותרו על המתת הזה בכיתתן אבל תוכלו להסכים איתי בודאי שבלעדיהם היה עולמנו אפור יותר ודי משעמם.

אם ניכנס עמוק יותר למטרת ריפוי התופעה נידרש לשאלה: מה גורם לילד שלי להיות היפראקטיבי ומופרע קשב? אני מניח שלא יקשה על פי התורה ההוליסטית לנחש שמשהו בעולמו של הילד מפריע לו והוא נדרש לפזר ענן של מוץ ולהסיח דעתו הדבר הזה יכול להיות מריבות בבית או דחייה מאחד ההורים או מהאחים, ילד מוכה או ילד שמרבה לקבל משובים שליליים מהסביבה. כל ילד לוקח את זה אחרת ויש כאלה שמבטאים זאת בהפרעת קשב ובהיפראקטיביות.

הורים רבים מרגישים תסכול מהתמודדות עם הפרעת ה-ADHD  אפילו תחושת כישלון. המרמור הזה לא מוסיף בריאות לילד ואף לא להוריו. במקום זאת רצוי לקבל הדרכה מקצועית למשב את הילד חיובית על כל התנהגות נאותה, להעניק לו המון חום ואהבה ותשומת לב. לילד הזה יש מסר וכדאי שנקשיב לו. הטיפול התרופתי הגם שנחוץ על מנת להעביר שיעור בכיתה הוא רק משתיק את הילד ובשום אופן אינו מרפא. טיפול התנהגותי ורגשי לדעתי חיוניים יותר וארוכי טווח. הרפואה הסינית יכולה להרגיע התנהגויות היפר אקטיביות והפרעות קשב בקרב ילדים באמצעות דיקור ודיקור אוזן בתנאי שהילד משתף פעולה, אך גם זאת יש לבצע יחד עם הטיפול הרגשי ועם הדרכת ההורים. 

בסופו של דבר צריך להסתכל על הכל טיפה מגבוה ולא לראות רק את המצוקה הרגעית. מניסיון, ילד עם   ADHD    הוא ילד מקסים חכם ונבון ופורץ דרך. אין ספק שעוד תשמעו עליו והוא יפתיע לטובה.